۱۴۰۰ مهر ۲۵, یکشنبه

طی ۶ ماه نخست سال؛ تولد قریب به ۸۰۰ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله

 


طی ۶ ماه نخست سال؛ تولد قریب به ۸۰۰ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله

خبرگزاری هرانا – بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، طی شش ماه و ۱۶ روز نخست امسال، تعداد ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله و همچنین ۳۶ هزار و ۵۶۲ کودک از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله متولد شده‌اند. استان سیستان و بلوچستان با تولد ۲۴۸ نوزاد از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله طی بازه زمانی اشاره شده، در صدر این آمار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از روزنامه همدلی، بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، طی شش ماه و ۱۶ روز نخست سال ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله متولد شده‌اند.

به علاوه بر اساس آمار منتشر شده از این سازمان، از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله نیز، تعداد ۳۶ هزار و ۵۶۲ کودک در بازه زمانی اشاره شده (۳۰ اسفند ۹۹ تا ۱۶ مهر ۱۴۰۰) متولد شده اند؛ مادرانی که تا سن ۱۸ سالگی براساس قوانین بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند‌.

استان سیستان و بلوچستان با ثبت تولد ۲۴۸ نوزاد، دارای بالاترین آمار زایمان کودک‌مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در ایران است و خراسان جنوبی با تولد یک پسر، کهگیلویه و بویراحمد و قم هر کدام با تولد یک دختر و ایلام با تولد دو دختر، استان‌هایی هستند که کمترین کودکان از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله در آنجا متولد شده‌اند.

عموم موارد کودک‌همسری شامل ازدواج مردان با دختران کودک و نوجوان است. سال‌هاست که کودک‌همسری در کشور به عنوان یک معضل مطرح می‌شود و به رغم تلاش‌ های فعالان حقوق زن و فعالان مدنی، هنوز تغییری در قوانین ایجاد نشده و برای ازدواج کودکان منع قانونی آنچنانی وجود ندارد.

در ایران و براساس قانون، حداقل سن قانونی ازدواج برای دختران ۱۳ سال است، اما با موافقت پدر و «به شرط مصلحت، با تشخیص دادگاه صالح» می‌‌توان با دختران کوچک‌تر از ۱۳ سال هم ازدواج کرد.

در حالی قوانین رسمی کشور به ازدواج کودکان زیر ۱۳سال هم چراغ سبز نشان می‌دهد که ایران یکی از معدود کشورهایی است که قانون خانواده رسما ازدواج دختران کوچک‌تر از ۱۵ سال را مجاز می‌‌داند.

بررسی آمار سالانه حاکی از آن است که در دهه اخیر بیش از ۱۵ هزار دختر زیر ۱۵ سال در ایران فرزند به دنیا آورده‌اند، بعلاوه بنا به آمار سازمان ثبت احوال ایران، از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۹ در مجموع بیشتر از یک میلیون دختر زیر ۱۸ سال در ایران ازدواج کرده‌اند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گزارشی از به آتش کشیده شدن یک زن در ماکو

  گزارشی از به آتش کشیده شدن یک زن در ماکو