۱۴۰۰ مهر ۶, سه‌شنبه

محرومیت مهسا فروهری، شهروند بهائی از ادامه تحصیل

 محرومیت مهسا فروهری، شهروند بهائی از ادامه تحصیل

مهسا فروهری شهروند بهائی ساکن کرج و یکی از شرکت‌کنندگان کنکور سراسری امسال، به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شد. خانم فروهری با پیغام “مردود صلاحیت عمومی” در سایت سازمان سنجش مواجه شده است. هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند را نیز در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهسا فروهری، شهروند بهائی ساکن کرج به دلیل بهائی بودن از ادامه تحصیل محروم شد.

خانم فروهری پس از مراجعه به سامانه سازمان سنجش جهت پیگیری وضعیت قبولی خود، در این سامانه با پیغام “مردود صلاحیت عمومی” مواجه و از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل محروم شده است.
مهسا فروهری در سال‌های گذشته و پس از بارها قبولی در کنکور بدلیل بهائی بودن با بهانه نقص پرونده از ورود به دانشگاه محروم شده بود.

هرانا روز گذشته در گزارشی از محرومیت از تحصیل نسیم شهریاری، شهروند بهائی ساکن تهران خبر داده بود. خانم شهریاری پس از مراجعه به سامانه سازمان سنجش جهت پیگیری وضعیت قبولی خود، در این سامانه با پیفام “مردود” مواجه و از ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل محروم شده است. گفته می شود شماری دیگر از شهروندان بهائی شرکت کننده در کنکور سراسری سال جاری نیز در این سامانه با پیغام “مردود” و یا “مردود به صلاحیت” مواجه شده اند.

علیرغم نص صریح قانون، طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران، بهائیان علاوه بر محرومیت از اشتغال در اماکن دولتی، از تحصیلات دانشگاهی نیز محروم هستند.
هر ساله گزارشات زیادی از محروم شدن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران منتشر می‌شود. این موضوع حتی افرادی را که در آستانه فارغ‌التحصیلی هستند را نیز در بر می‌گیرد.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار شهروند بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهائیان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

گزارشی از به آتش کشیده شدن یک زن در ماکو

  گزارشی از به آتش کشیده شدن یک زن در ماکو